December 2010, Op weg naar Kaapstad |
Koffers gaan over reizen, meestal verre reizen. Koffers met kleren, soms met hulpgoederen en soms met spullen die je gebruiken gaat op de bestemming.
Koffers maken op het vliegveld een heel andere reis dan jij en het is afwachten
of de koffer op het juiste moment op de juiste band komt te liggen, waar jij
hem er af wilt halen. Wanneer jij je eigen koffer op de band jouw vliegtuig in
ziet gaan geeft dat een goed gevoel: Ja, hij gaat mee!
Ooit kreeg ik een foto te zien van een open koffer met
allemaal spullen van mij ernaast. Hij was opengegaan op de transportband.
Een andere keer moesten we een koffer openmaken ter controle. Gelukkig was het
allemaal goed. De koffer die niet open hoefde had wellicht meer problemen
gegeven, omdat er een machine in zat.
Zo beleven koffers heel andere dingen dan wijzelf op onze
reis naar waar dan ook. In 2005 kochten we een set van 4 koffers in de
aanbieding. Een grote groene koffer, een kleine roze koffer, een grote zwarte
koffer en een kleine zwarte koffer.
Anneke ging voor het eerst naar Kenia en kreeg de roze en de groene koffer mee.
Vanaf toen waren dat haar koffers, die samen met haar verschillende avonturen
beleefden. De roze heb ik nog een keer voorzien van een plankje met nieuwe
wielen. Ondertussen zijn zowel de roze als de groene koffer er niet meer,
totaal versleten en afgereisd.
De grote zwarte koffer ging in 2005 en 2006 naar Kenia en kwam terug. In 2011
ging hij mee naar Zuid-Afrika en Namibië. Tijdens deze reis bleef de koffer een
keer achter in Johannesburg, maar uiteindelijk kwam hij op de bestemming aan.
In 2013 opnieuw Zuid-Afrika. Ook in 2014 ging de zwarte koffer naar
Zuid-Afrika. In Februari 2017 ging de koffer naar Namibië en terug. Ook in
december 2017 ging de koffer naar Namibië, terwijl hij terugging naar Nederland
in maart 2018, maar dezelfde maand nog terugkwam in Namibië. In januari 2019
werd een retourtje Nederland gemaakt door de inmiddels bejaarde koffer.
In juli 2019 kwam de koffer weer naar Nederland, waarbij
hij niet alle vluchten met ons maakte. Eenzaam bleef hij in Frankfurt achter.
Uiteraard misten we hem pas op Schiphol, toen hij niet op de band lag.
Eigenlijk zou hij met pensioen gaan, maar doordat wij niet naar Malawi konden
en er wel een mogelijkheid was om een koffer daar te laten komen, moest hij nog
één keer een reis maken.
Met de wielen scheef, het handvat afgebroken en een scheur in de stof, moest de
grijsaard er weer aan geloven.
Wij brachten hem vol met waardevolle spullen naar Vught, waar hij weken moest
wachten op verder actie. Tenslotte ging de koffer via Schiphol (AMS) en Dar-es-Salaam
(DAR) naar Lilongwe (LLW) en tenslotte per auto naar Senga Bay, waar Anneke hem
in ontvangst heeft genomen. Zij en haar gezin waren geweldig blij om hem te
zien, maar voornamelijk om de inhoud uiteraard.
Wanneer je gaat denken: Weer een afgedankt iets naar Afrika sturen, is dat wel
zo goed? Inderdaad, het is lang niet altijd goed wat er naar Afrika gestuurd
wordt.
Zoals bijvoorbeeld die gebruikte trampoline, die na 3 weken gebruik in Afrika kapotging,
jammer van de moeite en de vrachtkosten.Wat gaat er nu met de koffer gebeuren? Eindelijk
krijgt deze bejaarde een plek als kledingkast, ergens in een huis in Malawi.
Elke dag aandacht, maar geen geduw, getrek en hoogvliegend gedoe meer.
De inhoud van de koffer, in maart 2018 |
Na te zijn achtergebleven in Johannesburg, toch snel bezorgd in 2013 |
Juli 2014 in Kaapstad |
De laatste keer volgepakt in juli 2020 |
Reacties
Een reactie posten