Werken met een team

Gaten graven, bekistingen zetten en beton storten. Eerst moet het minder worden.

Eigenlijk had ik een ander verhaal willen publiceren, namelijk over ontwikkelingswerk en hoe wij er tegenaan kijken. Maar om nu hetgeen deze week is gebeurd daarvoor aan de kant te schuiven is net iets te veel gevraagd.
Daarom schijf ik nu over de belevenissen in een week werken met het team uit Amerika.

Zoals je weet heb ik maandenlang aan voorbereidingen van het bouwen van de playground gewerkt. De laatste weken hebben we ingekocht en het terrein voorbereid. Maar dan komt er zo’n team, dat helemaal enthousiast is en wil gaan bouwen. Maatschetsen, zijn die er? Nee, gelukkig niet! Gebruik maar je eigen verstand en maak er wat moois en stevigs van. Hooguit heb ik wat schetsen hoe het ongeveer moet worden.
Het materiaal wat ik ingekocht heb, ligt hier en daar moet het mee kunnen.
Het zou me een werk zijn als alles precies op maat moest. Alle enthousiasme zou verdwijnen en je zou in een keurslijf lopen. Bovendien, “Kan iedereen tekening lezen?”
Ook kwam ik tot mijn schrik achter het volgende:

In Amerika rekenen ze nog steeds met inches en voeten!

De hele week ben ik naast het vertalen van het Amerikaans Engels, ook nog eens druk geweest om de maten in andere eenheden te vertalen. Gelukkig is er, voor zover ik weet, niks helemaal fout gelopen doordat ik verkeerd heb vertaald. Overigens is Engels de enige taal die de meeste mensen van het team kennen.

Vandaag hadden we een bijeenkomst met alle mannen. Ik werd door het team bedankt voor alle voorbereidingen. Op de goede woorden die daarbij in mijn richting kwamen, heb ik geantwoord:
“Ik heb gaven en mogelijkheden gekregen, door hier lang te zijn, de situatie te kennen en contacten te hebben. In mijn eentje, met hulp, een playground bouwen, zou maanden vergen. Bovendien: Wie zou dat betalen? Jullie hebben mankracht, financiĆ«le middelen en mogelijkheid om hier een week te zijn. Zo kunnen we elkaar en de kinderen verder helpen. Wat een zegen.”

Wat hebben we lekker samen gewerkt. Ik heb gaten gegraven met de machine, het team heeft de bekistingen geplaatst. Samen hebben we beton gemaakt en gestort. Samen hebben we de palen op de fundaties geplaatst en geboord. Als er spullen tekort waren heeft iemand van het team op mijn aanwijzing de juiste winkel bezocht en het gekocht. We hebben met elkaar een creatieve prestatie neergezet.
En het resultaat mag er zijn.
Nadat het terrein op zowel de Rock als de Ark eerst op een oorlogsgebied leek, met alleen maar bulten en gaten, is het nu weer vlak, maar met degelijke funderingen.
Op de Rock is het werk bijna klaar. Op de Ark is een goed begin gemaakt.
De kinderen willen om 5 uur bijna niet naar huis, omdat ze nog lekker willen spelen.
Het team gaat nog een paar dagen naar Etosha, wij mogen met hulp het werk afmaken.

De kinderen zullen er nog lang van genieten. Heerlijk zo’n hulpteam. Maar wat word je er hondsmoe van.

Beugels in beton, de basis voor de toestellen.
Wat moet dit worden? Een klimtoren met banden.
Ja, hij werkt! (deze hebben Joke en ik klaar gemaakt.)
Nog voordat we klaar zijn met bouwen wordt er al gespeeld.
Schaduw met houten palen. Mooi om te zien en effectief. Wel veel werk om te maken.
Het schitterende resultaat van een week hard werken.

Reacties