Verschillen tussen Namibië en Nederland

Bruggen die wachten op water wat komen gaat, vinden we in Nederland en Namibië.

Je kunt heel kort zeggen: “Alles is anders, behalve dat water in Namibië ook naar beneden stroomt en de mensen op 2 benen lopen”. Met deze uitspraak ben je snel klaar, maar vervolgens heb je nog niks gezegd. Ik zal een paar opvallende dingen noemen, zonder volledig te willen zijn.

Baan van de zon

In de zomer gaat in Okahandja de zon recht boven je langs. In de winter gaat de baan van de zon door het noorden. Wanneer je naar het noorden kijkt, komt de zon rechts op en gaat hij links onder. In Nederland is dat ook zo, maar in Nederland gaat hij achter je langs en in Namibië gaat hij voor je langs. Dat is erg wennen als je terug komt.

Klimaat

In Nederland hebben we een zeeklimaat en in Namibië heerst een tropisch woestijnklimaat. In Nederland moeten we in de regel moeite doen om droge voeten te houden. In Namibië is de verdamping in de regel groter dan de neerslag. Wanneer het in Nederland 40o is, dan is het drukkend warm, omdat de luchtvochtigheid hoog is. Wanneer het in Namibië 40 o is, dan is het in de regel gewoon heet, maar je zweet gemakkelijk, omdat de luchtvochtigheid laag is, want er is ondanks de warmte, gewoon geen water om te verdampen.
De was die je in Namibië ophangt, is in de regel in een half uurtje droog. Zelfs als het donker is, droogt de was nog snel.
De intensiteit van de zonnestralen is in Namibië in de regel erg groot. Binnen de kortste keren ben je verbrand, als je geen goede bescherming hebt. Veel mensen dragen zelfs bij 40 o lange mouwen, om verbranding te voorkomen.

Rechts of links rijden

In Namibië wordt links gereden, terwijl in Nederland rechts wordt gereden. Juist bij de handelingen die je op de automatische piloot doet, ga je de mist in. Zelfs na 19 maanden Namibië, gebeurde het nog wel eens dat ik de gordel van de linkerkant wilde pakken. Deze week in Nederland sloeg mijn linkerhand tegen de deur, omdat ik wilde schakelen. Gelukkig hebben wij hierdoor geen ongelukken beleefd. Dat kan helaas niet iedereen zeggen.

Afstanden

Als je in Nederland een straal trekt van 10km om je woonplaats, dan zie je binnen die straal tal van andere dorpen en/of steden. Doe je hetzelfde in Namibië, dan is de kans groot dat je geen enkel dorp of stad binnen die straal zult aantreffen. Misschien een paar farms, maar dan houdt het op.
Ga je vanuit Okahandja naar het noorden, dan vind je het eerst volgende dorp (Otjiwarongo) op 181km afstand.
Ga je vanuit Okahandja naar het noordoosten, dan vind je na 127km Hochveld als eerst volgende dorp.
Ga je vanuit Okahandja naar het westen, dan vind je na 64km Wilhelmstal, overigens is Wilhelmstal niet veel meer dan een paar huizen en een padstal. Pas na 114km kom je in Karibib als eerste echte plaats.
Ga je vanuit Okahandja naar het zuiden, dan kom je al na 71km in Windhoek, de hoofdstad van Namibië.

Wegen

Er ligt ruim 45.000km weg in Namibië, waarvan 6000km verhard.  Namibië heeft 1 vierbaans snelweg, die loopt van Windhoek naar Okahandja. Deze weg zal tot 20km voor Okahandja, die jaar zijn voltooiing krijgen. Het laatste stuk zal later worden gebouwd.
Namibië kent tussen de belangrijkste plaatsen tweebaansasfaltwegen. Deze wegen worden aangegeven met een B.
Daarnaast kent Namibië een paar duizend kilometer C-wegen, die voor het grootste gedeelte uit gravel bestaan. In de regel kun je er tot 80km/uur op rijden. Namibië heeft het beleid om een weg te asfalteren als het gebruik zo groot wordt dat het onderhoud van de weg te duur wordt om het langer als gravelweg te laten bestaan.
Namibië kent ook D-wegen (gravel), die over het algemeen goed te rijden zijn. Natuurlijk kun je overal wasbord profiel vinden, maar je hebt ook D-wegen die vlakker zijn dan een asfaltweg.
In de regel zijn de wegen breed, zowel in de dorpen als op de buiten het dorp gelegen wegen, omdat de regel was: ‘Je moet met een ezelskar in één keer op zo’n weg kunnen draaien’.
In het regenseizoen kunnen sommige wegen schade door stromend water krijgen, die in zo’n enorm land niet zomaar gerepareerd is.

Rivieren

Rivieren heeft Namibië in overvloed. Er zijn er maar een paar die altijd water voeren. Ze vormen voor het grootste deel de noord en zuidgrenzen van Namibië.
De overige rivieren staan voor het grootste deel van het jaar droog, het zijn seizoen-rivieren. We weten van bijvoorbeeld de Okahandjarivier, dat ze sinds 2006 geen water heeft gevoerd tot aan het punt waar ze opgaat in de Swakoprivier.
Wij hebben, hoewel we talloze rivieren zijn overgestoken, maar één keer een seizoen-rivier (de Leeuwrivier) zien stromen.

Post

In Nederland zijn we gewoon dat de post binnen de kortste keren is thuisbezorgd. Normaal is dat binnen een werkdag. In Namibië wordt geen post bezorgd. Als je post wilt ontvangen, zal je een postbus moeten nemen in een grotere plaats. Als er dan post komt en NAM-post zorgt dat het op de bestemde plek komt, dan kun je het uit de postbus halen.
Helaas is het zeldzaam dat post vanuit Nederland overkomt. Je kunt post voor Namibië beter meegeven aan iemand die naar Namibië vliegt.

Botsende culturen

Binnen Europa zien we verschillen in cultuur, maar dat is in de regel niet erg, eerder vermakelijk, hoewel je wel een probleem hebt als je pech hebt op vakantie en de garagehouder ergens in het zuiden laat zich op geen enkele manier opjagen.
In Namibië staat de cultuur zo haaks op die in Europa, dat je wel gedwongen word om je er in te verdiepen, wil je er met plezier leven en goed omgaan met de Namibiërs. Bij alles wat je doet moet je nadenken over hoe zal datgene wat je gaat zeggen of doen over komen in zijn cultuur.

Dit was een kleine opsomming, die nooit zal kunnen aangeven hoe totaal de verschillen zijn.
Zittend op een bankje overzie je de rijkdommen die we hebben: Vakantie, water, groen, bezittingen .........
Lekker vlees klaar maken op de braai kan ook in Nederland.
Bramen eten met je kleindochter, wat een genot.
Lekker samen fietsen. De laatste dagen vaak met een dubbel doel, waarover volgende week meer.

Reacties

Een reactie posten