Dag-vlucht naar Kaapstad

Het toestel gaat op dezelfde startbaan als 3 weken terug dat van Joke. Na het wachten op een voorganger, komt het gebrul van de motoren tot leven, we worden in de rugleuning gedrukt. Het toestel maakt snelheid , de neus komt los en het geraas stopt. We zijn in de lucht. Dag Nederland.
Vrijwel onmiddellijk hoor ik het landingsgestel inklappen. We gaan naar Kaapstad!
Het is mooi weer en helder. Waar gaan we langs? Hoever kan ik op de grond volgen waar we zijn?
Utrecht met knooppunt 'Oude Rijn'
Spoorlijnen en wegen. Tunnel over de snelweg. Leidse Rijn bij Utrecht. Het Amsterdam-Rijnkanaal. De lek, de Waal en de Maas, met nog steeds de spoorlijn. S’Hertogenbosch en Eindhoven met het stadion van een niet nader te noemen club. Dan ben ik even de weg kwijt. Daar is de Maas weer en daar: S ’Gravenvoeren en de tunnel van Veurs. De snelweg naar Aken. Eupen, het stuwmeer bij Eupen en Lac de la Gileppe. We zijn te hoog om de leeuw te kunnen zien. De Hoge Venen zie ik liggen. En dan de snelweg die langs Polleur loopt. Daar beneden is een collega op vakantie. Groetjes daar beneden.
Dan opeens zie ik Bollendorf en Echternach. Vorige week was ik daar nog. Wow!!
Dan de Moezel en de Eifel. Daarna is het even op met mijn gedetailleerde topografische kennis.
Bedankt voor de rondvlucht KLM!
Even wat wegbrengen, even lopen en weer zitten. Tijd om verhalen te schrijven.
Ondertussen zijn we de Middellandse zee overgestoken en is het wolkendek weer open. .
Ik zie de zonovergoten kust van Algerije. Zandkleur is wat ik zie. Rood en geel. Duinen, wadi’s en rotsen. Hier en daar een weg en een dorpje of een stad. Ik zie zoutpannen en zoutmeren. We vliegen over een stad in Algerije, met zo te zien een vliegveld. Rood en geel is nu opeens zwart. Een serie bergruggen, die we passeren. Verderop is het weer rood en geel. We passeren de grens met Mali. Jan de Jonge zit hier ergens beneden. ‘Sahara Dessert’ staat er op het scherm. Nog 6000 Km naar Kaapstad zegt het scherm ook. Zinder ligt onder ons. Soms is er even wat turbulentie, maar niet erg. Het is niet helemaal helder, maar ik kan wel onderscheiden dat de ondergrond steeds rood, grijs en geel is.
We vliegen over Nigeria, Kameroen, Equatoriaal Guinee, Gabon en Congo Brazzaville. Nog 6 en een half uur. Ik ga een dutje doen. 

Reacties