Ik wordt wakker. Uit
het dal komt geluid, het komt over als gebrul of gebrom. Het geluid wordt
steeds donkerder (lager van toon) en luider. Soms wordt het even hoger en dan
weer lager. Als het wel erg luid klinkt, gaat de toon weer omhoog, met even een
knik naar lager. Als ik uit het raam kijk, zie ik de oorsprong van het geluid.
Een zware roadtrain is een helling van de Theronbergpas opgekropen, daarbij
steeds terugschakelend. Nu hij over de top is, schakelt hij weer op. Een pracht
gezicht en de rillingen over je rug doen lopend geluid. Die mannen zorgen er
maar voor dat de producten die ergens in Zuid Afrika worden geproduceerd, via
enorme afstanden op hun plek komen. En dit gaat dag en nacht door. De
roadtrains die over de Theronsbergpas gaan, komen uit Ceres en haar omgeving,
om bijvoorbeeld groenten en fruit, die hier geproduceerd worden, o.a. naar
Johannesburg te brengen. Dit is bijna 1000km verder.
De Theronbergpas maakt deel uit van de oude snelweg naar Johannesburg. Het was een gravelweg, maar dat maakt niet uit. Het was de snelste weg om van Kaapstad naar Johannesburg te komen. Er was/is in iedere plaats waar veel geproduceerd werd, een spoorverbinding om die producten te vervoeren. Nu is de trein vervangen door roadtrains.
Aan de oude snelweg lagen diverse dorpjes en stadjes waar overnacht kon worden. Dat bracht leven en arbeid met zich mee. Sinds de N1, die langs een andere route loopt, klaar is, zijn deze plaatsjes ingedommeld en leiden nu een vergane glorie bestaan. Als je deze oude weg volgt, kun je nog vaak een blik terug werpen op die vroegere tijd. De handige ondernemers hebben de ‘forgotten highway’ gecultiveerd en verdienen er toch nog wat aan.
De huidige roadtrains zijn door betere wegen en goed materieel, in staat om de afstand tussen Ceres en Johannesburg zonder overnachten te overbruggen.
De Theronbergpas maakt deel uit van de oude snelweg naar Johannesburg. Het was een gravelweg, maar dat maakt niet uit. Het was de snelste weg om van Kaapstad naar Johannesburg te komen. Er was/is in iedere plaats waar veel geproduceerd werd, een spoorverbinding om die producten te vervoeren. Nu is de trein vervangen door roadtrains.
Aan de oude snelweg lagen diverse dorpjes en stadjes waar overnacht kon worden. Dat bracht leven en arbeid met zich mee. Sinds de N1, die langs een andere route loopt, klaar is, zijn deze plaatsjes ingedommeld en leiden nu een vergane glorie bestaan. Als je deze oude weg volgt, kun je nog vaak een blik terug werpen op die vroegere tijd. De handige ondernemers hebben de ‘forgotten highway’ gecultiveerd en verdienen er toch nog wat aan.
De huidige roadtrains zijn door betere wegen en goed materieel, in staat om de afstand tussen Ceres en Johannesburg zonder overnachten te overbruggen.
Roadtrain’s ……. Petje
af!
Reacties
Een reactie posten