Uren bracht ik deze week achter de laptop door, Contact met Nederland en ... Zie verderop. |
We proberen met de belastingdienst in Nederland te
bellen. Ik koop voor NAD100,- beltegoed en draai het nummer van de
belastingdienst. Gratis staat erbij. Niet dus, zoals te verwachten. Ik sta ruim
6 minuten in de wacht en praat net met iemand van de belastingdienst en mijn
beltegoed is op. Maar ik ben nog niks wijzer geworden.
We nemen contact op met onze organisatie in Nederland. We machtigen hen om namens ons met de belastingdienst te bellen.
We nemen contact op met onze organisatie in Nederland. We machtigen hen om namens ons met de belastingdienst te bellen.
Onze contactpersoon in Nederland staat lang in de wacht
en krijgt uiteindelijk te horen dat we het allemaal kunnen nazoeken op ‘Mijn
belastingdienst’. Alsof die organisatie van mij zou zijn. Maar dat terzijde.
Natuurlijk maken we van de nood een deugd en gaan lekker inloggen bij ‘mijn belastingdienst.’ En inderdaad, we hebben daar post gekregen.
Een bericht dat we onze inkomsten moeten opgeven over 2018. En het bericht staat dat we een brief over de post krijgen toegestuurd. We kunnen hem niet downloaden.
Natuurlijk maken we van de nood een deugd en gaan lekker inloggen bij ‘mijn belastingdienst.’ En inderdaad, we hebben daar post gekregen.
Een bericht dat we onze inkomsten moeten opgeven over 2018. En het bericht staat dat we een brief over de post krijgen toegestuurd. We kunnen hem niet downloaden.
Nu hebben we eigenlijk hetzelfde probleem, want wij
hebben nooit post van de belastingdienst gehad in Namibië. Dat is geen wonder,
want bij onze uitschrijving in Nederland heeft de gemeente willens en wetens
een adres van ons genoteerd, waar geen post word bezorgd. In Namibië wordt
namelijk geen post aan huis bezorgd. We mogen onze post, als die al overkomt na
soms maanden wachten, ophalen van het postkantoor.
Er geen enkele brief van de belastingdienst bij ons in Namibië terecht gekomen. We kunnen regelen dat het formulier voor de belastingopgave in Nederland wordt bezorgd bij familie die binnenkort bij ons op bezoek komt.
We kunnen via een brief aan de belastingdienst een adreswijziging opsturen. Maar beste mensen van de belastingdienst, post vanuit Namibië naar Nederland, zal als ze al overkomt, er maanden overdoen. Wij scannen de brief, mailen hem naar onze contactpersoon in Nederland en hij zal hem voor ons versturen. Volgens de belastingdienst duurt het nog wel 10 werkdagen voordat het allemaal verwerkt is. Het lijkt wel Afrika.
Er geen enkele brief van de belastingdienst bij ons in Namibië terecht gekomen. We kunnen regelen dat het formulier voor de belastingopgave in Nederland wordt bezorgd bij familie die binnenkort bij ons op bezoek komt.
We kunnen via een brief aan de belastingdienst een adreswijziging opsturen. Maar beste mensen van de belastingdienst, post vanuit Namibië naar Nederland, zal als ze al overkomt, er maanden overdoen. Wij scannen de brief, mailen hem naar onze contactpersoon in Nederland en hij zal hem voor ons versturen. Volgens de belastingdienst duurt het nog wel 10 werkdagen voordat het allemaal verwerkt is. Het lijkt wel Afrika.
Nog steeds weten we niet het hoe en waarom van de 500,-
euro. Opnieuw belt onze contactpersoon naar de belastingdienst. Na een poos in
de wacht, volgt het bekende kastje muur spelletje, waarna hij hoort dat dit om
terugvordering van een onterechte uitkering gaat. Natuurlijk zijn daar de
nodige boetes overheen gekomen.
Dat weten we dan ook weer.
Met de gemeente nemen we contact op over het foutieve
adres dat ze doorgegeven hebben en dat het ons veel tijd en geld heeft gekost om
daar achter te komen. Het antwoord wat we krijgen is: We hebben niks verkeerd
gedaan!
We hebben volgens de instructies gehandeld. Gelukkig
hebben ze de instructies mee gestuurd. Wat blijkt, Waar de gemeente heeft
gezegd: ‘We moeten een fysiek adres hebben’, staat in de instructie over het
opgeven van het adres: ‘bijvoorbeeld straat en huisnummer’.
Als tip krijgen we van de belastingdienst ook nog het
advies om eens bij ‘mijn overheid’ in te loggen. Daar vinden we ook diverse
brieven, van onder andere het waterschap. Daar mogen we natuurlijk ook voor
betalen. Omdat we wat laat zijn is er al een opslag overheen gekomen. We hebben
ook dit maar snel afgehandeld. Bij ‘mijn overheid’ hebben we ons mailadres
opnieuw ingevuld, zodat we hopelijk de volgende keer wel een mailtje krijgen als er
een nieuwe brief is.
Zo zijn we door schade en schande weer wat wijzer
geworden. We hopen dat men bij de gemeente ook wat wijzer is geworden en nu
haar burgers nog beter ten dienste kan zijn. We hopen dat anderen met dit
verhaal ook wijzer zijn geworden. We zijn blij met de ondersteuning die we
vanuit het kantoor van Christ’s Hope in Nederland krijgen.
Vrijdag prijzen opgevraagd voor materialen voor playgrounds. Schaduwnetten horen daar ook bij. |
Het heeft deze week behoorlijk geregend, maar de watersituatie is zorgelijk in Namibië. |
Bazaar van de kerk, wij mochten ook helpen. Vanmorgen om 7 uur, bij het opkomen van de zon, was het braaivuur al aan. |
Joke heeft lekker broodjes klaargemaakt. |
Enorme hoeveelheden vlees gingen op de braai en werden verkocht. |
Reacties
Een reactie posten