Versleten schoenen en kleren

Veldskoens, gekocht bij de fabriek.
Ze kwamen met versleten kleren en verdroogd brood bij Jozua aan, want ze hadden volgens zeggen een lange reis gemaakt. Ik heb me altijd afgevraagd hoe lang die reis wel niet geweest moet zijn dat kleren in één reis versleten waren. Je verslijt je kleren toch niet in één reis, hoe lang die ook is? Voor Nederlandse begrippen is dit ook onvoorstelbaar, daarom heb ik het ook nooit gesnapt. Op de één of andere manier begin ik het nu te begrijpen.

Wij zijn meer dan een jaar in Namibië en raad wat er gebeurt! Ik loop bijna elke dag op dezelfde sandalen. Ik loop elke dag in dezelfde korte broeken en ondanks dat ik behoorlijk afgevallen ben, zitten ze met een riem nog goed. De laatste weken gaat het niet goed met mijn korte broeken. In de één na de ander komt eerst een klein scheurtje, ergens bij de zoom. Daarna komt er zomaar een scheur op de hoek van de broekzak. Vervolgens scheuren ze op een andere plek zomaar open.
Hoe komt dit? Verkeerd wasmiddel? Accuzuur op de broek geknoeid? Nee, dit niet.
Wat wel?
We denken dat het de Tropische (Namibische) zon is. De zonnestralen zijn hier zo intens, dat niet alleen de was in een mum van tijd droog is, maar ook de vezels worden aangetast door de Uv-straling. Bovendien hebben we in Nederland een korte broek misschien wel 10 dagen in een jaar aan. Hier heb ik de korte broeken bijna elke dag van het jaar aan. Dat slijt natuurlijk behoorlijk meer.
Mijn kwalitatief goede sandalen, heb ik ook bijna elke dag aan gehad in Namibië. Ik heb de zool al een keer opnieuw laten vastlijmen, maar nu is het zover dat de zool gewoon versleten is, evenals het voetbed. Ze zijn samen zo dun dat ik elk steentje voel bij het lopen.
Tijd voor het uitoefenen van een bezigheid waar ik meestal geen zin in heb, namelijk ‘WINKELEN’.
Achteraf gezien valt het allemaal best wel mee. De broeken hebben we in een mum van tijd in Okahandja gekocht.
Voor de sandalen en een leuke dag uit gaan we naar Windhoek. De sandalen in de eerste winkel hebben een zool die me bij de eerste stappen al pijn doen. Ook de andere die we passen hebben het zelfde euvel. Gelukkig is er nog een schoenenwinkel. Daar verkopen ze HI-Tec schoenen. Die lopen prima. Ze zien er stevig uit en het merk bestaat al lang. Ik koop ze. Mooi de Namibische economie gesteund.
Thuis pak ik de doos leeg en knip het papieren label eraf. Tot mijn verbazing staat er een adres in Amsterdam op het label. Toch een stukje Nederlands, maar vooral Chinees, want daar zijn de schoenen gemaakt.

De afgelopen tijd hebben we opnieuw een bezoek gebracht aan Swakopmund. In Swakopmund is een Art en Craft centrum, waar we naar toe gaan. Ze verkopen daar geweven kleden, die op een andere plek in Swakopmund gemaakt worden. Die weverij willen we wel ook wel eens zien. We gaan er op de GPS naar toe. Het blijkt dat we er al verschillende keren langs gereden zijn, bij eerdere bezoeken aan Swakopmund.
Ze hebben in de weverij prachtige handgeweven kleden, met mooie dieren. Ze worden ter plekke geweven van ter plekke gewassen, gekleurde en geweven Namibische wol.
Ze zijn echt geweldig mooi. Helaas hebben wij in ons huis geen plek om zo’n mooi en groot kleed op te hangen.
Naast het wandkleden atelier zit een schoenenwinkel, waar we ook even een kijkje nemen.
Nu ben ik in de avonduren een boek aan het lezen, over de geschiedenis van Namibië, waarin het gaat over ‘Veldskoendraers’. De Veldskoendraërs zijn een familie van het Namavolk, dat rond 1820 schoenen droeg.
In de schoenenwinkel verkopen ze ‘Veldskoens’, die ter plekke in het atelier gemaakt worden van koedoe-leer.
Die schoenen zien er geweldig uit. Ze passen goed en zijn heel redelijk geprijsd. Ik koop het paar wat mij het beste past.
Dan zien we ook nog kleine schoentjes, van precies hetzelfde ontwerp en dezelfde kleur. Ik zie mezelf al lopen met mijn kleinzoon aan de hand, met dezelfde schoenen aan. Dus: We kopen ook deze kleine schoenen.
Natuurlijk mogen we rondlopen in de fabriek en zien hoe de schoenen gemaakt worden. 
Ik ben weer voorzien van broeken en schoenen en ben er erg blij mee.

Na Swakopmund bezoeken we Spitzkoppe, waar we 2 nachten kamperen. Spitzkoppe ligt in de Namibwoestijn en heeft geweldige rotspartijen en prachtige uitzichten.
We maken bij Spitzkoppe het wonder mee van regenval in de woestijn.
Ondertussen is het bezoek aan Spitzkoppe al weer 2 weken geleden en zijn we volop aan het werk.
Vrij rondkijken in de Veldskoen-fabriek.
De afgelopen nacht is er weer regen gevallen. Onmiddellijk zijn de bermen weer geel van de morgensterbloemen
De afgelopen week zijn de 'Onderhoudsmanagers' na hun opleiding gecertificeerd. Het gereedschap is gesponsord.
De uit Duitsland afkomstige trampolines zijn gemonteerd, terwijl de kinderen wachten, test Willemina de constructie.
Vanwege herhaalde inbraken, hebben we de verlichting rondom de gebouwen verbeterd.

Reacties