Bruggen die wachten op water wat komen gaat, vinden we in Nederland en Namibië. |
Je kunt heel kort zeggen: “Alles is anders, behalve dat water in Namibië ook
naar beneden stroomt en de mensen op 2 benen lopen”. Met deze uitspraak ben je
snel klaar, maar vervolgens heb je nog niks gezegd. Ik zal een paar opvallende
dingen noemen, zonder volledig te willen zijn.
Baan van de zon
In de zomer gaat in Okahandja de zon recht boven je
langs. In de winter gaat de baan van de zon door het noorden. Wanneer je naar
het noorden kijkt, komt de zon rechts op en gaat hij links onder. In Nederland
is dat ook zo, maar in Nederland gaat hij achter je langs en in Namibië gaat
hij voor je langs. Dat is erg wennen als je terug komt.
Klimaat
In Nederland hebben we een zeeklimaat en in Namibië
heerst een tropisch woestijnklimaat. In Nederland moeten we in de regel moeite
doen om droge voeten te houden. In Namibië is de verdamping in de regel groter
dan de neerslag. Wanneer het in Nederland 40o is, dan is het
drukkend warm, omdat de luchtvochtigheid hoog is. Wanneer het in Namibië 40
o is, dan is het in de regel gewoon heet, maar je zweet gemakkelijk,
omdat de luchtvochtigheid laag is, want er is ondanks de warmte, gewoon geen
water om te verdampen.
De was die je in Namibië ophangt, is in de regel in een half uurtje droog. Zelfs als het donker is, droogt de was nog snel.
De intensiteit van de zonnestralen is in Namibië in de regel erg groot. Binnen de kortste keren ben je verbrand, als je geen goede bescherming hebt. Veel mensen dragen zelfs bij 40 o lange mouwen, om verbranding te voorkomen.
De was die je in Namibië ophangt, is in de regel in een half uurtje droog. Zelfs als het donker is, droogt de was nog snel.
De intensiteit van de zonnestralen is in Namibië in de regel erg groot. Binnen de kortste keren ben je verbrand, als je geen goede bescherming hebt. Veel mensen dragen zelfs bij 40 o lange mouwen, om verbranding te voorkomen.
Rechts of links rijden
In Namibië wordt links gereden, terwijl in Nederland
rechts wordt gereden. Juist bij de handelingen die je op de automatische piloot
doet, ga je de mist in. Zelfs na 19 maanden Namibië, gebeurde het nog wel eens
dat ik de gordel van de linkerkant wilde pakken. Deze week in Nederland sloeg
mijn linkerhand tegen de deur, omdat ik wilde schakelen. Gelukkig hebben wij
hierdoor geen ongelukken beleefd. Dat kan helaas niet iedereen zeggen.
Afstanden
Als je in Nederland een straal trekt van 10km om je
woonplaats, dan zie je binnen die straal tal van andere dorpen en/of steden.
Doe je hetzelfde in Namibië, dan is de kans groot dat je geen enkel dorp of
stad binnen die straal zult aantreffen. Misschien een paar farms, maar dan
houdt het op.
Ga je vanuit Okahandja naar het noorden, dan vind je het eerst volgende dorp (Otjiwarongo) op 181km afstand.
Ga je vanuit Okahandja naar het noordoosten, dan vind je na 127km Hochveld als eerst volgende dorp.
Ga je vanuit Okahandja naar het noorden, dan vind je het eerst volgende dorp (Otjiwarongo) op 181km afstand.
Ga je vanuit Okahandja naar het noordoosten, dan vind je na 127km Hochveld als eerst volgende dorp.
Ga je vanuit Okahandja naar het westen, dan vind je na
64km Wilhelmstal, overigens is Wilhelmstal niet veel meer dan een paar huizen
en een padstal. Pas na 114km kom je in Karibib als eerste echte plaats.
Ga je vanuit Okahandja naar het zuiden, dan kom je al na 71km in Windhoek, de hoofdstad van Namibië.
Ga je vanuit Okahandja naar het zuiden, dan kom je al na 71km in Windhoek, de hoofdstad van Namibië.
Wegen
Er ligt ruim 45.000km weg in Namibië, waarvan 6000km
verhard. Namibië heeft 1 vierbaans
snelweg, die loopt van Windhoek naar Okahandja. Deze weg zal tot 20km voor
Okahandja, die jaar zijn voltooiing krijgen. Het laatste stuk zal later worden
gebouwd.
Namibië kent tussen de belangrijkste plaatsen tweebaansasfaltwegen. Deze wegen worden aangegeven met een B.
Namibië kent tussen de belangrijkste plaatsen tweebaansasfaltwegen. Deze wegen worden aangegeven met een B.
Daarnaast kent Namibië een paar duizend kilometer
C-wegen, die voor het grootste gedeelte uit gravel bestaan. In de regel kun je
er tot 80km/uur op rijden. Namibië heeft het beleid om een weg te asfalteren
als het gebruik zo groot wordt dat het onderhoud van de weg te duur wordt om
het langer als gravelweg te laten bestaan.
Namibië kent ook D-wegen (gravel), die over het algemeen
goed te rijden zijn. Natuurlijk kun je overal wasbord profiel vinden, maar je
hebt ook D-wegen die vlakker zijn dan een asfaltweg.
In de regel zijn de wegen breed, zowel in de dorpen als op de buiten het dorp gelegen wegen, omdat de regel was: ‘Je moet met een ezelskar in één keer op zo’n weg kunnen draaien’.
In de regel zijn de wegen breed, zowel in de dorpen als op de buiten het dorp gelegen wegen, omdat de regel was: ‘Je moet met een ezelskar in één keer op zo’n weg kunnen draaien’.
In het regenseizoen kunnen sommige wegen schade door
stromend water krijgen, die in zo’n enorm land niet zomaar gerepareerd is.
Rivieren
Rivieren heeft Namibië in overvloed. Er zijn er maar een
paar die altijd water voeren. Ze vormen voor het grootste deel de noord en
zuidgrenzen van Namibië.
De overige rivieren staan voor het grootste deel van het jaar droog, het zijn seizoen-rivieren. We weten van bijvoorbeeld de Okahandjarivier, dat ze sinds 2006 geen water heeft gevoerd tot aan het punt waar ze opgaat in de Swakoprivier.
Wij hebben, hoewel we talloze rivieren zijn overgestoken, maar één keer een seizoen-rivier (de Leeuwrivier) zien stromen.
De overige rivieren staan voor het grootste deel van het jaar droog, het zijn seizoen-rivieren. We weten van bijvoorbeeld de Okahandjarivier, dat ze sinds 2006 geen water heeft gevoerd tot aan het punt waar ze opgaat in de Swakoprivier.
Wij hebben, hoewel we talloze rivieren zijn overgestoken, maar één keer een seizoen-rivier (de Leeuwrivier) zien stromen.
Post
In Nederland zijn we gewoon dat de post binnen de kortste
keren is thuisbezorgd. Normaal is dat binnen een werkdag. In Namibië wordt geen
post bezorgd. Als je post wilt ontvangen, zal je een postbus moeten nemen in
een grotere plaats. Als er dan post komt en NAM-post zorgt dat het op de
bestemde plek komt, dan kun je het uit de postbus halen.
Helaas is het zeldzaam dat post vanuit Nederland overkomt. Je kunt post voor Namibië beter meegeven aan iemand die naar Namibië vliegt.
Helaas is het zeldzaam dat post vanuit Nederland overkomt. Je kunt post voor Namibië beter meegeven aan iemand die naar Namibië vliegt.
Botsende culturen
Binnen Europa zien we verschillen in cultuur, maar dat is
in de regel niet erg, eerder vermakelijk, hoewel je wel een probleem hebt als
je pech hebt op vakantie en de garagehouder ergens in het zuiden laat zich op
geen enkele manier opjagen.
In Namibië staat de cultuur zo haaks op die in Europa, dat je wel gedwongen word om je er in te verdiepen, wil je er met plezier leven en goed omgaan met de Namibiërs. Bij alles wat je doet moet je nadenken over hoe zal datgene wat je gaat zeggen of doen over komen in zijn cultuur.
Dit was een kleine opsomming, die nooit zal kunnen aangeven hoe totaal de verschillen zijn.In Namibië staat de cultuur zo haaks op die in Europa, dat je wel gedwongen word om je er in te verdiepen, wil je er met plezier leven en goed omgaan met de Namibiërs. Bij alles wat je doet moet je nadenken over hoe zal datgene wat je gaat zeggen of doen over komen in zijn cultuur.
Zittend op een bankje overzie je de rijkdommen die we hebben: Vakantie, water, groen, bezittingen ......... |
Lekker vlees klaar maken op de braai kan ook in Nederland. |
Bramen eten met je kleindochter, wat een genot. |
Lekker samen fietsen. De laatste dagen vaak met een dubbel doel, waarover volgende week meer. |
Erg leuk verslag om te lezen!
BeantwoordenVerwijderen