Akkerendam

Akkerendam is een natuurreservaat ten noorden van Calvinia. We hebben daar vorig jaar, met behulp van een kaartje lopen zoeken naar een startpunt van een wandelroute. Pas na uren kregen we in de gaten waar dit was. Toen hadden we al zover gelopen dat we de info opgeslagen hebben. Vandaag gaan we naar het beginpunt met de auto en we gaan wandelen. Ook nu is niet alles duidelijk, maar er is een pad de berg op. Dat volgen we steeds en we komen wandelend en later klimmend op behoorlijke hoogte. Daar volgt het pad de contouren van de berg. Links gaat het 20 meter recht omhoog, rechts is de afgrond. We lopen voorzichtig rond de uitsteeksels, elkaar vasthoudend. Verderop is de afgrond er wel, maar kunnen we meer afstand houden. We lopen verder rond een kloof en komen bij een waterval. De auto die we bijna steeds kunnen zien, komt al weer dichterbij. Vanaf hier moeten  we ongeveer in een rechte lijn kunnen afdalen naar de auto. De eerste 300 meter gaat goed, maar dan…. Er is geen fatsoenlijk pad meer. We hebben een half uur lang diverse opties geprobeerd, maar zonder goed resultaat. Verder naar beneden is ook geen pad te herkennen. We besluiten om terug te gaan om niet te worden overvallen door het donker. In plaats van 2 kilometer, moeten we nu nog 5 kilometer. Het voordeel is dat we het pad kennen en weten waar we langs moeten. Gelukkig dalen we nu hoofdzakelijk. In een goed uur zijn we veilig terug bij de auto. We hebben respect voor deze berg. We zijn onder de indruk van al het moois wat God geschapen heeft en wij mogen zien.
We eten in een buitengewoon goed restaurant in Calvinia. www.nartjie.co.za
En daarna? Benen strekken en slapen! Bij ‘Klein Plasie’.